پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119212
۹ دليل براي خوردن زيتون
تاریخ انتشار : 1393/07/22
نمایش : 1139
زيتون از آن دسته از ميوه‌هايي است که شما نمي‌توانيد هيچ برنامه رژيمي را پيدا کنيد که در آن توصيه به مصرف آن نشده باشد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، اما متاسفانه بسياري از ما از خواص ميوه زيتون غافليم و فقط به استفاده از روغن آن بسنده مي‌کنيم. در زير تعدادي از خواص بي‌شمار اين ميوه ذکر شده است که مي‌توانند شما را متقاعد کند که زيتون را در برنامه غذايي خودجاي دهيد.

۱. کاهش وزن
زيتون حاوي نوعي چربي است که اين نوع چربي مي‌تواند جايگزين مناسبي براي انواع چربي‌ها باشد به نحوي پيوندهاي موجود در اين نوع چربي راحت‌تر شکسته مي‌شوند و مانند ديگر انواع چربي‌در بدن انباشته نمي‌شود و با مصرف زيتون مي‌توانيد به تدريج از وزن خود بکاهيد و از شر چربي شکمي خلاص شويد و مقاومت انسولين را کاهش دهيد.

کساني که به طور منظم از روغن استفاده مي‌کنند بيشتر تمايل به کاهش وزن دارند و به همين دليل به ندرت مي‌بينيد که اين‌گونه از افراد به اضافه وزن دچار باشند. مطالعات علمي نيز تاييد کرده است که اين افراد از سطح بالاي سروتين در بدن خود برخوردارند. سروتين نوعي هورمون است که در بدن انسان احساس سيري را تقويت مي‌کند بنابراين با مصرف زيتون مي‌توان. روزانه تا ۲۰۰ کالري کمتر انرژي وارد بدن کرد که اين موجب کاهش اشتها و احساس سيري مي‌شود.

۲. مزاياي سيستم
قلبي عروقي
زماني که راديکال‌هاي آزاد باعث اکسيد شدن کلسترول در بدن مي‌شوند، اتفاقات متعددي رخ مي‌دهد. رگ‌هاي خوني آسيب مي‌بينند و چربي در شريان‌هاي بدن انباشته مي‌شود. همه اين موارد شرايط سکته قلبي را فراهم مي‌کند. مواد مغذي و آنتي‌اکسيدان‌هاي موجود در زيتون سياه از اکسيداسيون کلسترول جلوگيري مي‌کنند و مي‌توانند مانع نارسايي قلبي و سکته‌هاي قلبي شوند. زيتون حاوي نوعي چربي سودمند براي کاهش خطر ابتلا به آتراسکلروز و افزايش چربي‌هاي سودمند و مفيد است.
آخرين تحقيقات نشان داده است که چربي‌هاي مفيد موجود در زيتون و روغن زيتون مي‌توانند به کاهش فشار خون بالا کمک کنند که اين به خاطر خصوصيات مخصوص اسيد اولئيک موجود در روغن زيتون است.

۳. تسکين درد
زيتون، يا به عبارت دقيق‌تر آنتي‌اکسيدان‌ها و مواد مغذي ضد التهاب موجود در زيتون، به عنوان يک ايبوپروفن طبيعي عمل مي‌کند. روغن آنها شامل oleocanthal است که يک ماده با خواص ضد التهابي است که بسيار شبيه به خواص داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي عمل مي‌کند. خوب است اشاره کنيم که حدود ۵۰ گرم روغن زيتون مقدار زيادي oleocanthal با خواص ضد التهابي موجود دارد که شبيه به ۱۰ دوز ايبوپروفن براي بزرگسالان عمل مي‌کند که اين مي‌تواند اثباتي در مورد خواص درماني قوي زيتون باشد.

۴. حفاظت در مقابل سرطان
همانطور که قبلا ذکر شد، روغن زيتون داراي آنتي‌اکسيدان‌هاي قوي و خواص ضدالتهابي است و اين باعث مي‌شود آنها به يک محافظ طبيعي در برابر سرطان تبديل شوند زيرا التهاب کرونيکي و استرس اکسيداتيوي دلايل اصلي پيشرفت سرطان هستند. زيتون به دليل اينکه منبع غني از مواد مغذي آنتي‌اکسيداني و ضدالتهابي است مي‌تواند از ترکيب خطرناک التهاب مزمن و استرس اکسيداتيو مزمن جلوگيري کند. زيتون سياه منبع شناخته شده ويتامين E است که در خنثي کردن راديکال‌هاي آزاد در بافت چربي سريع عمل مي‌کند.

ويتامين E مي‌تواند فرايندهاي سلولي را بهبود بخشد و اين خاصيت ويتامين E به هنگام ترکيب آن با چربي‌هاي سودمند در بالاترين سطح خود قرار مي‌گيرد. راديکال‌هاي آزاد با فرآيندهايي مانند توليد انرژي ميتوکندري تداخل پيدا مي‌کنند و اين امر مي‌تواند به اکسيداسيون، آسيب به ميتوکندري سلولي و توليد مقدار ناکافي انرژي مورد نياز بدن منجر شود. اگر سلول‌هاي DNA آسيب ببينند ما بايد انتظار سرطان را داشته باشيم. بسياري از کارشناسان تاييد کرده‌اند که يک رژيم غذايي حاوي روغن زيتون و زيتون منجر به کاهش خطر وقوع سرطان روده بزرگ مي‌شود.

۵. مفيد براي افراد مبتلا
به آلرژي
خواص ضدالتهابي زيتون باعث مي‌شود که حتي افراد مبتلا به آلرژي بتوانند از خواص زيتون بهره‌ ببرند. عصاره زيتون به عنوان يک آنتي هيستامين در سطح سلولي عمل مي‌کند. آنها مي‌توانند با مسدود کردن گيرنده‌هاي هيستامين که منجر به کاهش واکنش‌هاي آلرژيک مي‌شوند به اين افراد کمک کنند. به همين دليل شما بايد زيتون را به عنوان غذا ضد آلرژي در برنامه غذايي خود جاي دهيد. زيتون همچنين مي‌تواند جريان خون را افزايش دهد و به کاهش اثرات بسياري از بيماري‌ها مانند آسم کمک کند.

۶- کمک به داشتن مو
و پوست سالم
زيتون سياه همچنين حاوي اسيدهاي چرب و آنتي اکسيدان‌هايي است که باعث محافظت و مرطوب نگه داشتن و تغذيه سلول‌هاي پوست مي‌شود. ويتامين E موجود در روغن زيتون پوست را از اشعه خطرناک UV محافظت مي‌کند و اين بدان معني است که ما را از پيري زودرس و بروز سرطان‌ پوست محافظت مي‌کند. بهترين زمان مصرف روغن زيتون بعد از دوش گرفتن است، اما شما نبايد آن را به عنوان يک کرم ضد آفتاب استفاده کنيد، زيرا در نهايت با سوختگي مواجه مي‌شويد. اگر به دنبال ترکيبي تقويت‌کننده براي موي خود هستيد، از مخلوط روغن زيتون با يک زرده تخم‌مرغ استفاده کنيد و آن را بر روي موي خود قرار دهيد و بعد از ۵ دقيقه موي خود را بشوييد تا متوجه نخستين اثرات معجزه‌آساي آن شويد.

۷- چشم
فقط يک فنجان روغن زيتون مي‌تواند ۱۰ درصد از مقدار مورد نياز روزانه توصيه شده از ويتامين A را براي شما فراهم کند. اين ويتامين براي داشتن چشم‌هاي سالم بسيار مهم است و بهبود ديد در شب را فراهم مي‌کند. اين ويتامين همچنين در برابر، لکه‌بيني چشم‌ها، آب مرواريد و زوال ديد و ديگر بيماري‌هاي چشمي مربوط به روند اجتناب‌ناپذير پيري به عنوان يک دارو عمل مي‌کند.

۸- افزايش سطح گلوتاتيون
بسياري از مطالعات ارتباط بين افزايش سطح گلوتاتيون در خون با مصرف زيتون را تاييد کرده‌اند. گلوتاتيون يکي از آنتي اکسيدان‌هاي باارزش در طبيعت است. سطوح پايين‌تر از گلوتاتيون در خون مي‌تواند منجر به فشار خون بالا، درصد بالايي از چربي در بدن و سلامت کلي ضعيف‌تر شود. از سوي ديگر، سطوح بالاتر اين آنتي اکسيدان با سلامت بهتر و پيشگيري از سرطان رابطه مستقيم دارد.

۹- زيتون به عنوان
منبع آهن
هر نوع زيتون، به ويژه زيتون سياه، سرشار از آهن است. توانايي سلول‌هاي قرمز خون در حمل اکسيژن در سراسر بدن در راه مناسب وابسته به حضور آهن در خون است. اگر شما از کمبود آهن رنج مي‌بريد، بافت‌هاي شما به اندازه کافي اکسيژن دريافت نمي‌کنند و شما به زودي شروع به احساس ضعف و سرما مي‌کنيد. آهن براي فرآيند توليد انرژي در بدن ما ضروري است. علاوه بر اين، عملکرد مناسب بسياري از آنزيم‌ها و سيستم ايمني بدن بستگي به مقدار کافي آهن موجود در بدن ما دارد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html